DALMÁCIAI KALANDOK (2016.07.26.) - 2.nap: Kirándulás az Srd-hegyre és az óvárosba...

Reggel a parton:
Nyolc óra is lehetett mire felébredtünk. Nagyjából kipihentük a tegnapi utazás fáradalmait. Reggeli következett, majd lementünk csobbanni egyet a partra. A víz először hideg volt, de szép lassan megszokja az ember. Elhatároztuk, hogy átmegyünk Dubrovnikba feltérképezni a látnivalókat. Autóba pattantunk, majd el is indultunk a város felé. Egy öböl választotta el Zatont és Dubrovnikot egymástól, mely felett egy viadukt ívelt át. Ezen lehetett az utat lerövidíteni Dubrovnik felé. Természetesen elsőre benéztük az utat, így végigautóztunk az öböl partján. Parkolóhelyet nehezen talál az ember a város környékén, hatalmas a tumultus.



Dubrovnik:
Dubrovnik, régi magyar nevén Raguza város és kikötő Horvátországban, az ország leg délibb részén, az Adria partján. Dubrovnik, Neretva megye székhelye. Az Adria gyöngyének nevezett várost korábban a Délszláv Athénnek is titulálták. A középkorban a tengeri kereskedelem egyik központja, a Raguzai Köztársaság székhelye és hosszú ideig a Velencei Köztársaság riválisa is volt. Virágkorát a 15. és 16. században élte, amikor 40 000 lakosával Európa legnagyobb városai közé tartozott. Központja 1979 óta a Kulturális Világörökség részét képezi. A Neretva folyó deltavidékén kívül a Dubrovnik-Neretva tartományhoz tartozik még az a keskeny partvidék is, amelyet egy hegylánc a szárazföldi belső területektől elválaszt. A Dinári-hegységnek ez a hegyláncolata három hegysorrá ágazik el, melynek bércei a külső területekről is jól láthatók. Ezeknek a hegyláncoknak a csúcsai képeznek természetes határt a partvidék és a szárazföldbeli, ott elhelyezkedő Hercegovina között, antropogeográfiai és klimatikus határt is képezve az Adria-part és a szárazföld belső területei között. A terület északnyugati részén a Pelješac-félsziget parti sávja, Ston partszűkülete, és az igen keskeny, a Dubrovačka-folyó öbléig nyúló dubrovniki partszakasz található. A várostól keletre a Župa Dubrovačka partrész helyezkedik el egy öböllel. Majd Cavtat városkától délkeletre a valamivel szélesebb Konavle-i parti sáv található. Egészen délkeleten látható a horvát tengerpart legdélebbi pontjaként a Pevlaka-félsziget, a Boka-öblöt körülölelő Ostro hegyvonulattal. Dubrovnik, mint város is, jelentős helyen van. A város előtt terül el a Lokrum-sziget, a keleti Adria szigetei között legutolsóként. Dubrovniktól délkeletre az Otrantói-szoroson át nyílik ki a nagy Földközi-tenger – és ezen át tovább az óceán is. Az északnyugati irányban a part hosszában a számtalan szigetképződmény az uralkodó. Ezek védett tengersávot hoztak létre, amelyen jól lehet közlekedni vitorlás hajókkal. Dubrovnik közvetlen közelében van a Dinári-hegység, a karavánkereskedelem számára kedvező adottságú hegyi hágóival. Az ezen a helyen létrejött település tulajdonképpen eleve kereskedővárosnak rendeltetett, természetes védőháttérrel, a szomszédos földrajzi térségtől és geopolitikai területektől, eseményektől védetten.

Kirándulás az Srd-hegyre:
Dubrovnik mellett egy kb. 400m magas hegy található, ahova libegő is felvisz a városból. Az utunk egy véletlen folytán épp erre a hegyre vitt fel. Ez volt az Srd-hegy. Szűkös út vitt felfelé, melyen csak néhány helyen volt leállós rész. A meredek út tetején leparkoltunk egy kavicsos parkolóhelyen. Sziklás helyek és kisebb fenyők jellemezték főként a tájat. A fák árnyékában szamarak hűsöltek. Csodás kilátás nyílt a Dinári-hegység vonulataira. A parkolótól néhány száz méterre volt egy kiépített kilátó, ahonnan indult a libegő is. Felgyalogoltunk, közben gyönyörű kilátás nyílt az alattunk elterülő Dubrovnikra. Túraút is vezetett felfelé, amit ha egyedül vagyok, talán be is vállaltam volna. Eléggé meleg volt, bár itt fenn kissé fújt a szél. A kilátóhely mellett állt az Imperial erőd. Egyik szárnyában rendezték be a szerb-horvát háborúnak szentelt múzeumot. A helyszínválasztás nem véletlen; az erőd a függetlenségért vívott háború dubrovniki szimbóluma. A horvátul Honvédő háborúnak (Domovinskog rat) nevezett véres konfliktus helyi áldozatainak emlékét már őrzi egy kiállítás, a Sponza Palota földszintjén. Ez a múzeum azonban komolyabbnak, hivatalosabbnak ígérkezik. Bár a kiállítás még a születés fázisában van, közel 500 tárgy, fotó, videó már várja a látogatókat. Körbenéztünk itt is, megért egy fél órát. Miután kiértünk visszasétáltunk a kocsihoz, majd lementünk a városba.







Délutáni szieszta:
 Szerencsénk volt, a kikötőnél találtunk parkolóhelyet. Már csak azt kellett kideríteni, hol kell jegyet venni. Volt nem messze egy újságos, odamentünk megkérdezni, hogy hol kell parkolójegyet venni. Szerencsére tudott valamennyit németül. Kiderült hogy ott is lehet venni nála, csak kell a rendszám a regisztráláshoz. Óránként ebben a körzetben 10 kúna volt a tarifa. Vettünk pár órára jegyet, és elindultunk körülnézni a kikötőben. Egy hatalmas kalózhajó várakozott itt, és hívta fel magára a figyelmet. Turistahajó ez, mellyel kirándulásra lehet menni a Dalmát szigetvilágba. Kis nézelődés után visszamentünk a szálláshelyre. Pihi következett. Megbeszéltük hogy késő délután átmegyünk Dubrovnik óvárosába. Lementünk még a partra fürdeni egyet az indulás előtt. Jobbra nézve a Dalmát szigetvilág tárult elénk a távolban. Szemben velünk úgy 200km-re az Olasz partok voltak, melyek tiszta időbe talán látszódnak is. Úsztam egyet a tengerben, hagytam hogy magammal ragadjanak a hullámok. Kristálytiszta volt a víz. Öcsém kölcsönadta a búvárcuccát, azzal merültem alá párszor. A partok mellett ha figyelmesek vagyunk találhatunk pár kincset. Csigák, kagylók, rákok otthona ez a hely. Lassan esteledett. Visszamentünk a szállásra, lefürödtünk, majd átautóztunk Dubrovnikba.





Az óváros:
Átkeltünk a hatalmas Viadukton, ahonnan már látszódtak a város fényei. Gyönyörű látvány volt. A buszmegállónál lévő kikötőnél találtunk parkolóhelyet. Hatalmas tengerjárók várakoztak itt, de rengeteg vitorlás és yacht is parkolt itt. Este 10 után már nem kellett parkolójegyet venni, úgyhogy indulhattunk is az óváros felé. Nagyjából 2km gyaloglás után oda is értünk. Parkolóhelyet itt már lehetetlen volt találni. Hatalmas volt a tömeg a nyüzsgés. Turisták ezrei lepték el a helyet. Volt itt minden féle nemzetiségű, az orosztól a kínaiig. Néha egy-egy magyar mondat is megrezzentette a fülünket. A városfalat a 13. és a 17. század között építették, 1940 méter hosszú és 25 méter magas. Vastagsága 4–6 méter, a tengernél 3 m körüli. Több erődöt is építettek hozzá. A Minčeta-erődöt 1319-ben fejezték be, majd 1464-ben bővítették. A Bokar-erőd a városfal nyugati oldalán van, csillagnak is hívják. 1461 és 1463 között építették. Itt tartják a nyári játékokat. A Szt. Iván-erőd a város délkeleti felén van, a 16. században építették. Lovrijenac-erőd a nyugati fal külső felén található egy 36 méteres sziklán, a 14. században építették. Revelin-erőd a város keleti felén fekszik és 1462-ben építették. A városba két kapun lehetett bejutni. A Pile kapu, vagyis a nyugati kapu és a Pločai kapu a város keleti végénél található, és a 15. században építették. A Pile kapu két részből áll: a belső gótikus, amely 1460-ban épült, és a külső reneszánsz kapu, amely 1537-ben. A középkorban itt volt a felvonóhíd. A városfalon belüli részt, az óvárost az UNESCO 1979-ben a kulturális világörökség részévé nyilvánította. Dubrovnik legnagyobb temploma a katedrális, amelyet Szűz Mária tiszteletére szenteltek fel. A dubrovniki katedrális 1713-ban épült egy földrengésben elpusztult 12. századi katedrális helyére, de a régészek 7. századi templom maradványait is megtalálták. A városban több templomot is a 14. században építettek: Szt. Klára-templom, zsinagóga, Ferences-kolostor és templom, Domonkos-kolostor és templom. A zsinagóga Európában a második legrégibb, illetve a világon az első szefárd zsinagóga, amit a Spanyolországból száműzött zsidók építettek. A Ferences-kolostor és templom a Strandunon keresztül érhető el. A Szt. Balázs-templomot 1706–15 között építették barokk stílusban. Szent Balázs több szobron, freskón is szerepel. A Szt. Megváltó-templomot 1520-ban, egy földrengés után, a városi tanács építette fogadalmi templomként, hálából a túlélők nevében és az áldozatok emlékére. Az 1667-es földrengést sértetlenül megúszta, és eredeti formája azóta sem változott. Reneszánsz stílusban épült. A Jezsuita-kolostor és a Szt. Ignác-templom barokk épületek a 18. századból. A helyiek csak jezsuitáknak nevezik az épületeket. 1725-ben végeztek a templom építésével, majd 1729-ben nyílt meg a lakosság számára. A Szt. József-templomot 1667-ben építették barokk stílusban. A Benedek-kolostort és templomot a 11. században építették, a legöregebb épületek közé tartoznak a városban. Korai romantikus stílusban építették. A Szt. Rókus-templom 16. századi reneszánsz templom. A Szt. Miklós-templomot a 13. században emelték román stílusban, de a dél-dalmáciai stílus elemeit is tartalmazza. Más felekezetűek is élnek a városban, akiknek templomuk van. A szerb ortodox hívők a Szt. Hír Szerb Ortodox Templomot használják, amelyet 1877-ben építettek, ikonjain a szent hír közlése (annuntiatio) látható. A muzulmánok a Mesdžidben, a Miho Pracat utcában levő iszlám épületben imádkoznak. A muzulmánok az 1878-as boszniai megszállás után érkeztek a városba. 



 Egy nagy kőkapunk mentünk be, a hídon keresztül. Hatalmas kőfal vette körbe az egész óvárost. Odabent egy végtelenbe nyúló térszerű utca fogadott minket, melyen folyamatos volt az oda-vissza forgalom. Az utca elején néhány fiatal madáridomár szórakoztatta a tömeget. Aki kérte, annak a vállára rakták papagájukat, ha nem épp a fejére. Rencsi így járt, a kispapagáj nem érezte jól magát a vállán, hát felmászott a kobakjára. Volt akinek mindkét vállán, kezén és fején is pihent egy-egy madár. Fizetni nem kellett érte, becsületkasszán működött a dolog. Rencsi adott nekik pár kunát, majd továbbindultunk a megvilágított téren. Egészen a kikötőig sétáltunk, ahonnan szintén csodás látvány fogadott minket. Várakozó hajók, vitorlások, csónakok helye volt ez. Nagy hajók ezen az oldalon nem voltak. Balra nézve a Srd-hegy pompázott, melynek tetején délelőtt jártunk. Az óváros telis tele volt éttermekkel, kávézókkal. Pár helyen a pincérek különböző ajánlatokkal próbálták becsalogatni a turistákat. Az árak itt már nem az átlag ember pénztárcájához voltak igazítva. Egy fél literes cola például magyar pénzbe mérve 1000ft volt. Természetesen a mi táskánkban ott pihent az otthonról hozott üdítő. Kicsit nézelődtünk a kikötőbe majd elindultunk visszafelé. Szűk utcák jellemezték a várost, ahol még két ember is alig fért el kényelmesen egymás mellett. A Labirintus szerű mellék utakat éjjel macskák lepték el. Különleges varázsa volt a helynek. A kapuhoz érve már majdnem éjfél volt, de a tömeg nem apadt. Folyamatos forgalom volt még mindig oda-vissza. Visszasétáltunk az autóhoz, majd hazaindultunk. Kis éjjeli csipegetés után már dőltünk is be az ágyunkba. Hallottuk ahogy a tenger hullámai csapkodják a part menti sziklákat az éjjeli holdfényben...







Összes kép itt: Kattt!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése